Wil je erbij horen ?


Taakbeschrijving van de seingever:
Ben je tussen de 18 en de 75 jaar oud en heb je zin voor verantwoordelijkheid, dan beschik je alvast over de basisvoorwaarden om seingever te worden. Als seingever ben je onmisbaar bij de organisatie van een wielerwedstrijd op de openbare weg. Je staat gedurende de wedstrijd zowel in voor de veiligheid van de renners en de toeschouwers als voor de veiligheid van de andere weggebruikers.
De taak van een seingever bestaat erin het verkeer stil te leggen wanneer de wielerwedstrijd in aantocht is, vanaf het voorbijrijden van de wagen met de rode vlag (openingswagen) tot de passage van de groene vlag (sluitingswagen). 
Na de doortocht dient hij/zij zijn/haar plaats op de weg of kruispunt te verlaten en wordt hij/zijn geacht een gewone weggebruiker te zijn.
Na de doortocht dient hij/zij zijn/haar plaats op de weg of kruispunt te verlaten en word hij/zij geacht een gewone weggebruiker te zijn.
Van hem/haar word verwacht dat hij/zij gedurende de volledige wedstrijd de onmiddellijke omgeving op zijn/haar aangeduide plaats blijft.
Hij/zij zal na het doorrijden van de groene vlag NOOIT het verkeer regelen op een kruispunt (hij/zij heeft geen politie bevoegdheid)


Van een seingever wordt verwacht:
-  dat hij minstens 20 minuten voor de aanvang van de wedstrijd of de passage van de renners op zijn aangewezen punt staat én er blijft tot het einde van de wielerwedstrijd
-   dat hij correct optreedt (hij mag bijvoorbeeld het verkeer niet nutteloos ophouden)
-   dat hij zich NIET schuldig maakt aan drankmisbruik. Dronken signaalgevers worden door de politie gebannen (soms beboet) en kunnen/zullen bij kandidaatstelling bij volgende wedstrijden van de lijst worden geschrapt.

Bevoegdheid van de seingever:
Deze bevoegdheid begint bij het naderen van de wagen met de gevarendriehoek A51, met onderbord “WEDSTRIJD” tot de wagen met de groene vlag voorbij is. Deze bevoegdheid is volgens de wet vastgelegd. De seingever is bevoegd om het verkeer tijdig en op hoffelijke wijze staande te houden. Hij weet de bedoelingen van de andere weggebruikers goed in te schatten. Na passage van de groene vlag, dient hij onmiddellijk de weg vrij te geven. Hier houdt zijn opdracht dan ook op én dient de seingever zich te houden aan de algemeen geldende verkeersregels. De seingever heeft niet de bevoegdheid het verkeer te regelen.


Uitrusting van de seingever
Een goede seingever beschikt steeds over de nodige uitrusting voor hij de baan opgaat. De basisuitrusting van een seingever bestaat uit:
-          een reflecterend jasje,
-          een armband met de nationale driekleur en het opschrift “seingever” (duidelijk         zichtbaar te bevestigen aan de linker bovenarm),
-          een verkeersbord C3 (“spiegelei”),
-          een dosis gezond verstand en een portie verantwoordelijkheidszin.
 
Welke zijn de bevoegdheden van de signaalgever.
BEVEL tot stoppen
Bij het naderen van de voorwagen zal hij/zij onmiddellijk op een veilige manier post vatten op het kruispunt en de schijf C3 recht omhoog steken.
Hij/zij geeft hierbij het bevel aan de bestuurders naar wie het gericht is onmiddellijk te stoppen.




Wat is het gedrag van de signaalgever t.a.v. prioritaire voertuigen.
ZIEKEN- POLITIE- BRANDWEERWAGENS
(uitgerust met blauwe knipperlicht en geluidssignaal) De wegcode bepaalt dat de reglementering voorzien in art.41 (breken van groep renners, uitwijken en stoppen, opvolgen van de aanwijzingen van signaalgever) niet van toepassing is op de prioritaire voertuigen.
Dit wil zeggen dat deze voertuigen t.o.v. een vergunde wielerwedstrijd, principieel hun voorrang kunnen laten gelden en dat zij niet verplicht zijn te stoppen op bevel van de gemachtigde signaalgever.
De signaalgever moet beslissen of hij de tijd heeft op deze voertuigen nog te laten doorrijden indien de wielrenners in aantocht zijn.
Mocht dit niet het geval zijn dan zal de signaalgever niet aarzelen de nodige aanwijzingen te geven aan de naderde prioritaire voertuigen en hen eventueel de weg versperren om alzo de veiligheid van de naderde w
ielrenners te garanderen.
Het is gemakkelijker om één voertuig op vrij korte tijd tot stilstand en uitwijken te bewegen dan een aanstormende groep wielrenners.
De signaalgever zal dus rekening dienen te houden met de afstand en de snelheid die ontwikkeld worden door zowel de naderde wielrenners als de prioritaire voertuigen.
Na de doortocht van de groep of een deel van de groeprenners zal de signaalgever zo vlug mogelijk de prioritaire voertuigen laten verder rijden.




 Wat indien een weggebruiker de bevelen en aanwijzingen van de gemachtigde signaalgever niet opvolgt? · Hij/zij is zeker niet bevoegd een proces-verbaal op te stellen.
· Hij zal trachten de betrokken weggebruiker te identificeren maar deze laatste is niet verplicht om zijn identiteitskaart te vertonen.
· Best is indien mogelijk, de nummerplaat van het voertuig op te nemen.
· Ook de beschrijving van het voertuig, de bestuurder, de juiste plaats van de feiten, de melding wat er zich heeft voortgedaan, datum en uur.
· Indien mogelijk een getuigen identificeren.
Daarom steeds een velletje papier en schrijfgerief op zich hebben.
Na de wedstrijd kan je aangifte doen bij politie die uw klacht in de vorm van een proces-verbaal zal opnemen.

 


Verzekering bij wielerwedstrijden van KBWB
Als seingever ben je gedekt voor je burgerlijke aansprakelijkheid door de bondspolis van de KBWB in hoedanigheid van medewerker aan de organisatie van wielerwedstrijden en –meetings. Tijdens de uitvoering van de opdracht zijn de gevolgen van fouten en nalatigheden dus ten laste van FORTIS-AG, indien zij betrekking hebben op de vervulling van de rol van seingever

Maar onthoud U dit: wat er ook gebeurt…blijf kalm ! 

Voelt u zich geroepen ? Neem dan gerust contact met ons op.
Zie Contact !